maandag 6 januari 2014

Sociale media taal

Voordat ik kennismaakte met de sociale media, dacht ik altijd dat mijn taalgebruik van deze tijd was. Maar dat lijkt niet het geval. Vroegûh, schreef men : mijn vader, mijn baan, mijn geld enz. Dat is niet meer zo. De komst van de sociale media heeft tot veranderingen in de Nederlandse taal geleid.  Tegenwoordig schijnt het me vader, me baan, me geld enz. te zijn. Ook de vervoeging van werkwoorden is een stuk eenvoudiger geworden : ik heb is nu ik het, ik word is veranderd in ik wort. Dus dat gedoe van met een d of t of dt (wat trouwens onzin is of was) behoort ook tot de verleden tijd. Jou schijnt ook modern te zijn : jou school, jou jas. Aan de andere kant is het jou jouw geworden in 'hoe gaat het met jouw?'
Sommige werkwoorden eindigen niet meer op een n : Ik moet me broek wasse. Waar ken je die kope? En dan zwijg ik maar over de opbouw van zinnetjes, punten, komma's en hoofdletters.  Lastig hoor. Ik begin echt oud te worden en moet steeds meer afhaken in het modern taalgebruik. Vooral omdat het erg inconsequent is geworden.