zondag 19 januari 2014

Plofkippen en -eieren?

Ingezonden.

“Hier moest ik opnieuw kiezen maar gekukkig had ik wel eens iets gehoord over koloniehuisvestings- , scharrel- , biologische-, vrijeuitloop- , boerderij-kippen-eieren en L- , M- , of XXL- eieren. ,,Hallo zeg, wiet het weet mag het zeggen". Gelukkig kon ik mij een doosje eieren in onze koelkast herinneren met de letter L erop. O ja, L staat natuurlijk voor "Large" en M staat voor "Medium". Engelse kippen zeker; logisch toch? Ik opende een doosje (doet mijn vrouw ook altijd zo) en telde 1...2...3 ......10 (en héél), oké. ,,Zo, zo", zei een achterbuurman, die plotseling naast mij stond, ,, jij let goed op zeg! ". Ik was eigenlijk een beetje opgelucht een bekend iemand te zien en bekende hem eerlijk dat ik totaal geen verstand had van boodschappen doen en dat ik hier rondliep als 'een kat in een vreemd pakhuis'. Hij hield wél van winkelen vertelde hij, lachte begripvol om mijn uitleg, maar deed het af met: ,, op een goeie dag ga je het misschien nog wel leuk vinden ook ". Ik zei: ,, Kan je rekenen?, nou, reken daar maar niet op". Deze buurman houdt wel van een goede grap en dit moment bood daarvoor een mooie gelegenheid. Ik pakte een ei uit het doosje, schudde er een keer mee, hield het tegen een oor en luisterde zogenaamd heel aandachtig. Buurman: ,, Wat doe je nou man, waar is dat goed voor !?". ,, Ik luister of hij misschien ook tikt ". BM: ,, Denk je soms dat er een kuiken in zit dat er uit wil? ". ,, Nee, maar er zou een tijdklok in kunnen zitten met een bom, je weet het maar nooit met die plofkippen van tegenwoordig ". BM: ,,Welnee man, die eieren zitten gewoon bomvol góeie spullen ". "Hooguit zou je zelf kunnen ploffen, vanwege de vele calorieën erin, als je er regel- matig teveel van opeet ". Door deze opmerking werd ik opeens weer herinnerd aan een vraag, onlangs van een kleinzoon van zes die mij even in de maling wilde nemen, en ik gaf hem door aan mijn buurman (ook opa): ,,Opa, weet je wat calorieën zijn?". Antw: ,, Dat zijn hele kleine beestjes, die 's nachts stiekem ál je kleren kléiner maken". We namen lachend afscheid. Toch leuk, dat winkelen? Nou ja, ..... even dan!

Fan-tilator