donderdag 23 januari 2014

PC kwakzalvers

Succes ermee!
Vanmorgen was het weer zover. Ik heb een tijdje geleden een ouder iemand aan een pc geholpen. De pc met Windows 7 heb ik keurig gebruiksklaar gemaakt voor de nieuwe gebruiker. Het wachten was op de aansluiting op het glasvezel. Die is inmiddels ook gerealiseerd. Dus ik besloot weer even een kijkje te gaan nemen. De glasvezelboer heeft alles keurig aangesloten. Hij heeft net als ik zijn best gedaan.

Toen de pc vanmorgen in mijn bijzijn werd aangezet door de nieuwbakken pc gebruiker, viel me direct al een paar dingen op. De standaard beveiliging (MS Security) was uitgeschakeld. Een alternatief wordt niet opgestart. De naam van de gebruiker was helemaal verkeerd gespeld. Slordig wanneer de gebruiker je daarvoor juist zijn visitekaartje heeft gegeven. De Firefox browser was vervangen door IE, dat als startpagina een MSN scherm toont. Iets waar deze gebruiker totaal niets mee van doen heeft. De startpagina van het AD, dat meneer graag leest, was verdwenen.
Er waren ook 2 speakers aangesloten, maar de firmware ontbrak. En daarmee dus ook het geluid.
Kortom, het eenvoudige standaard geheel was verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een ondoorzichtig, halfbakken oplossing. Meneer was er niet blij mee. Hoe kon dit gebeuren?
Toen meneer een buurtgenoot vertelde over zijn pc en dat hij nog iets wilde laten veranderen, schoof deze zijn zoon naar voren. Zoonlief werd aangeprezen met de opmerking : "Hij heeft erg veel verstand van computers!" Als ik zoiets hoor, krijg ik acuut last van buikloop. Maar als leek geloof je dat.
Maar het was ook wel weer een les. Het betrof weer zo'n jonge pc kwakzalver, die deed alsof ie een professionele MCSE'er is. En vervolgens de boel flink overhoop heeft gehaald. Ik heb zo'n bloedhekel aan dat gedrag. Helemaal als ze een beginnend gebruiker in verwarring achterlaten en zelf met een voldaan gevoel weer de deur uitstappen.
De gebruiker gaat komende maand op computerles. Hij is zo slim om de docent te vragen even bij hem langs te komen, om mijn/ons lijstje met klachten af te handelen.  Ik begin er niet aan, want ik heb er geen verstand van.