dinsdag 14 januari 2014

Hot,hot, hot

Van bepaalde soorten pepers krijg ik last van mijn darmpjes. Inmiddels weet ik ongeveer welke pepers ik wel of niet mag eten. Dat geldt ook voor de kant en klare sambals. Sambal Oelek mijd ik . Ik verdenk de zaadjes die in de sambal zitten van agressief gedrag zodra ze in mijn lijf komen.
Het is lastig om bij bepaalde, met 'pittig' aangeduide boemboes (kant en klare kruidenmix) uit te vinden welke soort pepers erin gebruikt zijn. Dat geldt ook voor het pakje dat ik onlangs in Amsterdam bij die supergrote toko heb gekocht. Op de verpakking staat PEDAS en HOT vermeld. De vraag rijst hoe PEDAS/HOT en waarmee PEDAS/HOT gemaakt? Op de verpakking staatd dat de inhoud bestemd is voor twee borden nasi. Omdat het in dit geval drie á vier borden moesten worden, ging ik er vanuit dat het de mate van HOT wat zou verminderen.
Toen de nasi klaar was, bleek hij voor mijn doen tamelijk pittig te zijn ondanks de toevoeging van twee keer zoveel witte rijst. Maar toch ook wel lekker pittig. Als ie voor mij te HOT geweest zou zijn, dan had ik er een blikje tomatenpuree door gedaan. Dat maakt het geheel niet alleen minder pittig maar ook roder van kleur.  Ik kan deze boemboe iedere liefhebber van pittige nasi aanraden.