zondag 19 januari 2014

Commerciële aasgieren

Jarenlang heb ik contact gehad met de verzekeringsmaatschappijen over mijn pensioenopbouw. Dat verliep over het algemeen genomen prima. Ik heb het over de communicatie, niet over de opgebouwde bedragen. Nu het zover is dat er uitgekeerd gaat worden, krijg ik opeens te maken met tussenpersonen. Die vragen voor een overboeking van het bedrag gemiddeld zo'n 400 euro. En mocht ik onverhoopt een advies willen, dan lopen de kosten al snel richting de 1.000 euro!
Ik vond het maar een plotselinge en zelfs ietwat walgelijke bemoeienis en besloot hierover eens vragen te stellen bij een maatschappij. Wat denk je? Ik kon ook voor dit soort zaken gewoon contact blijven onderhouden met hen, zonder tussenkomst van een tussenpersoon. Men heeft mij de vereiste formulieren gestuurd en zij zorgen er zelf voor dat de boel overgemaakt kan worden naar mijn pensioenverzekeraar. Gratis en hopelijk niet voor niets.
Inmiddels is de procedure die ik moet volgen duidelijk geworden. Toen mijn pensioenkapitaal vrijkwam moest ik gaan winkelen, om een pensioen te kopen. Dus heb ik een paar offertes aangevraagd. Nadat ik met een offerte akkoord ben gegaan, moet ik de maatschappij waar het kapitaal is opgebouwd verzoeken om het gespaarde kapitaal over te maken naar het rekeningnummer van de maatschappij waarvan ik de offerte heb getekend. Bij dat verzoek moet ik wat officiële documenten voegen, zoals de polis enz.
Jammer dat me de procedure vooraf niet helder verteld is. Wat nieuw is, zijn de vragen die ik vooraf moest beantwoorden. Ze zijn bedoeld om vast te stellen dat ik van de hoed en de rand weet wat betreft financiële producten. Een positief gevolg van de woekerpolisaffaire.
Een advies kost al gauw 500 euro. Ik waagde het maar niet om zo'n tussenpersoon te bellen met de vraag, of dat bedrag niet wat erg hoog is. Het antwoord van de commerciële aasgier zal dan ongetwijfeld luiden : "Ja, meneer. Volgende vraag graag", terwijl ik op de achtergrond de kassa hoor rinkelen.