zaterdag 13 april 2013

Leiderdorp begin jaren 50


Buurmeisje Adri Hol met ons*)
Geen A4, wel polderlandschap
Keek ik voorheen nadrukkelijk naar de personages op zo'n oude foto, nu kijk ik naar de omgeving. Op deze fotootjes, genomen in het eerste deel van de Resedastraat ter hoogte van de Hoofdstraat, is goed te zien hoe kaal het toen was. Geen snelweg A4 en nog geen BG Cortslaan. Straks ziet het er weer zo uit. Alleen net even anders. Geen vergezicht met polderlandschap en dan met name het weiland van boer Braat en zonder dit stukje Resedastraat. De muurtjes (foto links) waren nog maar net eerder opgemetseld. Daarvoor waren het piketpaaltjes met ijzerdraad en een ligusterhaagje. Er kwam ook een hekje in.
Aan de overkant voerden we het paard van Braat, Bles. Dat moest ik ook leren, want dat beest beet een keer in mijn hand met zijn enorme gele tanden. Stiekem zittend op het dakkapelletje keken we met pa's verrekijker over de polder, op zoek naar hazen. Links was een bunker en een molen te zien. Rechts op de hoek had Braat een silo voor pulp voor zijn vee. Dat spul werd in de herfst dampend aangevoerd door vrachtwagens. Het was afval van de suikerbiet. Op die plek kuilde hij ook gras in. Vanachter het raam kon ik daar uren naar kijken.

*) Hanny, Joppie, Wimmie en Rudie.