woensdag 17 april 2013

Karel van Suchtelen van de Haare


Tijdens mijn bezoekje aan Apeldoorn, werd ik even herinnerd aan het huis van mijn oma en opa aan de Koningstraat nummer 65 te Leiderdorp. Dat kwam omdat ik een bekend schilderij zag hangen. Het schilderij hing voorheen aan de tussenmuur links naast de deur die de huiskamer verbond met de gang. Er hingen meer schilderijen in het huis. Ze waren gemaakt door oom Karel. Boven het dressoir, aan de kant van de brandgang, hing een heel groot kunstwerk van zijn hand. Het toonde een woestijnachtige omgeving met rotsblokken en cipressen (of in elk geval bomen die daarop leken). Op zolder heb ik weleens een portret gezien dat ook door hem was gesigneerd. Het was van een mooie Indonesische dame, die ik niet herkende als familielid. Ook dit schilderij, een boerderijtafereel is door oom Karel gemaakt. Dit soort schilderijen heb ik altijd mooi gevonden. Oom Karel maakte ook aquarellen. Mijn ouders hadden er een paar van in huis. Het waren afbeeldingen van het verre Indië.
Rechts oom Karel