woensdag 22 augustus 2012

Neef Jacques Goey -3-


Jeugdjaren Koningstraat, Leiderdorp.

Oom Joop, Henk en Daaf en en ega’s (behalve oom Joop met tante Corrie , die kwamen met Hannie). Ik heb ze allemaal in de Koningstraat meegemaakt en natuurlijk alle kinderen die daar geboren zijn. Het waren mijn neefjes en nichtjes, ooms en tantes.
Jacques, 17 jaar
Jeugdjaren gekenmerkt door grote armoede, de vele pakken slaag die ik van mama Anna kreeg en Opa David, die het meestal voor mij opnam. Dat was af en toe best wel riskant voor hem. Ik herinner mij, toen ik kennelijk weer eens iets uitgevreten had wat niet door de beugel kon, dat ik er van langs kreeg, Opa David voor me ging staan, omdat Oma een geleide projectiel op mij af wilde vuren in de vorm van een theepot. Ik weet niet meer of hij geraakt werd, maar het moet wel heel close geweest zijn
Toch begon langzamerhand, naarmate ik in mijn tienertijd groeide, het besef te groeien dat ik een geadopteerd kind was en geen volbloed Oudshoorn. Periodes van een dubbel gevoel, waarmee ik het nogal eens moeilijk had.