zaterdag 25 augustus 2012

Lastige Polen

Eigenlijk mag ik dit niet zeggen of schrijven, want op het gebied van 'man en paard' is Nederland behoorlijk bekrompen. Of schijnheilig. Dus 'Polen' moet 'mensen' zijn. Maar voor mij zijn het Polen. Zo heten de inwoners van dat land toch?
Hier in de buurt wordt een huis verhuurd aan Polen. Er zijn er heel wat geweest. Sommigen verbleven heel kort, anderen langer. Ik heb hier nooit lallende of rumoerige Polen gehoord. Wel telkens weer auto's die de boel blokkeren. Niet alleen voor de fietsers, maar ook voor de bewoners die achter hun garage hebben. In de straat voor de woning geldt een parkeerverbod, maar blijkbaar niet voor Polen.Volgens een aantal van hen is het telkens hetzelfde liedje. Men vraagt vriendelijk om de auto elders te parkeren, maar dan doen die Polen alsof ze je niet begrijpen. Ze staan te lachen (misschien lachen ze je uit) en laten de auto gewoon staan. Een aantal auto's is van bedrijfsnaam voorzien. Zo staat er nu een auto van EB Personeelsdiensten. Dat bedrijf is een uitzendbureau voor Oost Europese 'gastarbeiders'. Toen ik op de fiets er langs wilde (wat niet kon) vroeg ik aan de bestuurder of hij de auto (met Nederlands kenteken) wilde weghalen. Maar daar had hij geen zin in. Soms vraag ik me af hoe het moet als er een hotel vol met Oost-Europeanen is, die dezelfde mentaliteit hebben. Dat wil je toch niet in de buurt hebben? In dit geval zou de verhuurder meer aandacht moeten vragen voor de gedragsregels.