maandag 27 augustus 2012

Klokkenluiders

Zo noemt men mensen die misstanden aan de kaak stellen. Meestal gebeurt het eerst intern bij de organisatie waarvan men deel uitmaakt. Maar als de medewerker daar geen gehoor vindt, zoekt hij de publiciteit of externe oren. Zo'n medewerker noemt men een klokkenluider en is dan opeens vogelvrij verklaard, ook al gaat het om ernstige vormen van fraude, manipulaties die mensenlevens kunnen kosten en andere illegale activiteiten. Het is te gek voor woorden dat een klokkenluider vervolgens ontslagen wordt door nota bene de boeven zelf. Eerlijkheid en oprechtheid wordt door dat soort bedrijven blijkbaar niet op prijs gesteld. Overigens geldt dat ook voor getuigen van misdaden. Zodra iemand zich niet conformeert aan het gedrag van een groep, ook al is het geen zuivere koffie wat men uitvreet, is het over en uit. Het komt zelfs voor bij echtscheidingen. Vaak verwacht of eist men dat iedereen 'partij kiest' voor het betrokken familielid. Alsof het niet diens schuld zou zijn.
Ondanks het feit dat men het vaak over normen en fatsoen heeft, wordt een klokkenluider vaak aan zijn lot overgelaten.
Zelf heb ik bij een slachterij gewerkt (iedereen maakt weleens een ernstige misstap in zijn leven), waar geregeld illegaal geslacht werd. Dat gebeurde vaak 's nachts als er een vervoersverbod gold in verband met de varkenspest. Er werd ook geknoeid met de gegevens omtrent ziekten van de geslachte beesten. Toen ik ontslag nam, was de directie niet blij. Het bedrijf verlaten was blijkbaar iets dat niet mocht. Erger, ze wilde mijn nieuwe werkgever bellen om mij zwart te maken. Alsof ik dat niet genoeg van mezelf ben. Haha! Het was typisch zo'n cultuur waar je aan alles en nog wat moest meedoen. Dus ook aan illegale praktijken, zoals zwarte bonusbetalingen aan personeel (nee niet aan de gewone medewerker natuurlijk, maar het management dus). Dat heb ik steevast geweigerd. Mijn aangekondigd vertrek werd gezien als verraad. Toen ik dus gechanteerd werd, wierp ik mijn kennis omtrent de malafide zaken (ze schrokken zich wild) op tafel en zei : "Belt u maar mijn nieuwe werkgever, dan ga ik op mijn beurt de AIVD en de FIOD bellen." En dus mocht ik met een gerust hart vertrekken. Saillant detail : voor mijn vertrek werd een viertal directieleden gearresteerd en 5 dagen in hechtenis gehouden. Maar daar had ik niets van doen.
Men verwacht dat ik eerlijk ben, maar de waarheid spreken wordt niet geaccepteerd.