zaterdag 4 januari 2014

Mijn 2-wielers -1- CBX 750 F2

Slordig geplaatste carburateurs...
Op dit moment ben ik in het bezit van een mooie Honda CBX 750 F2. Het is tot nu toe de laatste motor in de rij. Ik zocht een sportieve toermotor met enige bescherming tegen wind en regen. Zijn voorganger, een CB1100 Bol d'Or Super sport, had ik verkocht. Dat beest was me te zwaar voor wat betreft het gewicht. Wat vermogen enz. betreft, beviel ie wel.
Ik stuitte op het www op de CBX en het rood witte beestje sprak me direct aan. Een 750 cc blok met hydraulische klepbediening, een mooie kuip waarvan de onderkant eventueel verwijderd kon worden, een lager gewicht en goede prestaties. De volgende stap was een zoektocht naar een mooi exemplaar, met niet al te veel km's op de teller. Bij voorkeur ook een die in originele staat verkeerde. Na een paar maanden geduldig afwachten, zag ik een advertentie waarin de gewenste motor werd aangeboden. Ik had liever een iets lagere kilometerstand verwacht, maar dat was het enige minpuntje. Samen met zoon Robert reed ik naar Nieuw Vennep, waar de CBX buiten op ons stond te wachten. Remgrepen, handvatten en voetsteunen waren zonder glijschade. Eerst maar even aan het blok en de uitlaatbochten gevoeld : koud. Hij startte erg snel en soepel. Na een proefrit (een stukje met handen van het stuur) stond mijn besluit vast : dit wordt hem. Omdat de toenmalige eigenaar Verkoper van beroep was, had ik me al enigszins voorbereid op stevige onderhandelingen.  Maar tot mijn verbazing begon hij te zeggen dat zijn minimumprijs 1.200 euro was! In de advertentie stond een vraagprijs van 1.750 euro en daar wilde ik toch flink wat van af hebben. Ik wilde wat geld overhouden voor eventueel onderhoud. Als mensen besluiten een voertuig te verkopen is het onderhoud het eerste wat achterwege blijft. De deal werd gesloten.
Het kenteken werd overgeschreven en de CBX werd op een trailer gereden. Ik heb na de aanschaf wel de gammele richtingaanwijzers vervangen en hier en daar wat details gewijzigd / verfraaid. Alle roestige bouten en moeren moesten plaatsmaken voor nieuwe. Later bleek dat de carburateurs zeer slordig op de cilinders waren geperst, met gevolg valse lucht via de aanzuigstukken (foto boven). Een bad heet water bracht weer vorm in het rubber.
Tot op heden bevalt de CBX mij uitstekend. Ik heb onlangs de koppelingsplaten moeten vervangen. Het onderhoud doe ik zelf. In dit geval vervangen van slijtagedelen : beide remschijven voor, de keerringen van beide vorkpoten, rvs remleidingen gemonteerd, het blok gespoeld met speciale olie enz. Voor het overige een probleemloze motor, die mij nooit in de steek heeft gelaten.